Blokowanie ekranu MacBook: 10 porad jak zarządzać plikami i folderami na komputerze Mac

Blokowanie ekranu MacBook: 10 porad jak zarządzać plikami i folderami na komputerze Mac

0

Nie jest tajemnicą, że na temat tego, co potrafi system operacyjny umożliwia bardziej efektywną pracę. Jeśli chcesz zablokować komputer Mac, istnieje kilka metod, które możesz zastosować, w tym skróty klawiaturowe oraz konfigurację ustawień systemowych. Zablokowanie ekranu jest kluczowe dla zabezpieczenia komputera Mac przed nieautoryzowanym dostępem. A czy ty znasz wszystkie przydatne funkcje systemu macOS, w tym metody blokowania ekranu w celu zabezpieczenia danych na komputerze Mac? W poniższym tekście znajdziesz 10 wskazówek dotyczących Findera, które znacznie usprawnią twoją pracę z plikami na komputerze Mac.

Finder to aplikacja do zarządzania plikami w systemie macOS. Na pierwszy rzut oka aplikacja wygląda jak każde inne narzędzie, którego używasz do przeglądania zawartości systemu operacyjnego, podobnie jak Eksplorator plików Windows. Jeśli jednak nieco bardziej zagłębisz się w temat, odkryjesz kilka przydatnych funkcji, które sprawiają, że Finder jest wyjątkowy.

Utwórz nowy folder z wybranymi plikami

Masz na biurku wiele  zdjęć lub dokumentów, które powinny trafić do osobnego folderu? Możesz je przenieść w łatwy lub jeszcze prostszy sposób.

Tradycyjnie możesz utworzyć nowy folder, a następnie przeciągnąć i upuścić pliki do środka. Ta metoda jest dość prosta, ale można to zrobić w prostszy sposób. Zaznacz wszystkie pliki, które chce umieścić w folderze i utwórz nowy folder, wykonując następujące czynności:

Zaznacz wybrane pliki. Kliknij z wciśniętym klawiszem Control dowolny z tych plików lub przejdź do menu Plik. Wybierz Nowy folder z zaznaczeniem (… plików). Wprowadź nową nazwę folderu. Naciśnij enter. Twoje pliki zostaną teraz przeniesione do nowo utworzonego folderu.

Utwórz nowy folder z wybranymi plikami

Wytnij lub przenieś pliki w Finderze za pomocą kombinacji klawiszy

Chociaż kopiowanie i wklejanie plików i folderów w Finderze jest dość łatwym procesem, metoda ich przenoszenia nie jest już tak oczywista. Przenoszenie plików w Finderze może być łatwiejsze dzięki zastosowaniu odpowiednich kombinacji klawiszy. Na szczęście, gdy masz już odpowiednią wiedzę, korzystanie z tej funkcji jest tak proste, jak naciśnięcie kilku przycisków. Aby wyciąć lub przenieść w Finderze, wykonaj następujące kroki:

Wybierz plik, który chcesz przenieść. Skopiuj go za pomocą Cmd + C lub Edytuj > Kopiuj „Nazwa pliku”. Przejdź do miejsca docelowego. Przenieś plik za pomocą Cmd + Option + V. Możesz też kliknąć menu Edycja przytrzymując klawisz Option i wybrać Przenieś elementy tutaj

Zmień nazwy wielu plików

Czasami możesz znaleźć się w sytuacji, w której będziesz musiał zmienić nazwy wielu plików jednocześnie. Oczywiście nazwę każdego pliku można edytować z osobna, ale zmiana nazwy w trybie wsadowym jest bardziej użytecznym rozwiązaniem. Możesz zastąpić tekst, dodać tekst lub wybrać niestandardowy format.

Aby zmienić nazwy wielu plików w Finderze, wykonaj następujące kroki:

Wybierz odpowiednie pliki. Kliknij z wciśniętym klawiszem Control dowolny wybrany plik lub przejdź do menu Plik. Wybierz Zmień nazwę. Wybierz typ zmiany nazwy: Zamień tekst, Dodaj tekst lub Format. Wypełnij wszystkie pola. Kliknij Zmień nazwę

Zmień nazwy wielu plików

Zmień ikony plików i folderów

Czasami możesz chcieć, aby plik lub folder wyróżniał się spośród innych, a może jesteś dowcipny i chcesz kogoś zmylić, sprawiając, że pliki wyglądają jak foldery i odwrotnie. Niezależnie od celu, możesz zmienić ikony w Finderze, wykonując te proste czynności:

Skopiuj element z żądaną ikoną lub innym obrazem do schowka. Wybierz plik lub folder, który chcesz zmienić. Kliknij element z wciśniętym klawiszem Control lub przejdź do menu Plik. Wybierz Informacje. Kliknij ikonę w oknie Informacje. Wklej element za pomocą komend Cmd + V lub Edytuj > Wklej. Ikona powinna teraz zmienić się na obraz, który wkleiłeś.

Użyj tagów do kodu koloru

Tagowanie to doskonały sposób na śledzenie plików. Po pierwsze, elementy oznaczone kolorami można łatwo zidentyfikować na dużych listach, a po drugie, funkcja wyszukiwania Findera pozwala zlokalizować pliki z tymi samymi znacznikami. Oto kroki do tagowania:

Wybierz odpowiednią plik lub folder. Zaznacz go z wciśniętym klawiszem Control, przejdź do opcji Plik lub kliknij ikonę Edytuj znaczniki na pasku sterowania Findera. Wybierz lub wpisz żądane tagi.

Użyj tagów do kodu koloru

Pamiętaj: Aby zlokalizować oznaczone pliki, wpisz nazwę tagu — czerwony, niebieski, ważny itp. — i wybierz sugestię, która pojawi się pod polem wyszukiwania.

Twórz inteligentne foldery

Foldery inteligentne to doskonały sposób na automatyczne zarządzanie plikami. Na przykład możesz ustawić parametry, które sprawią, że wszystkie obrazy PNG z „zrzutem ekranu” w nazwie pliku pojawią się w określonym folderze. Gdy dodasz do Maca dodatkowe pliki z tymi samymi zmiennymi, macOS automatycznie dołączy je do innych plików.

Wykonaj następujące kroki, aby utworzyć inteligentny folder:

Przejdź do menu Plik Findera. Kliknij Nowy inteligentny folder. Wpisz żądane parametry w polu wyszukiwania. Wybierz żądane zmienne. Kliknij Zapisz. Wprowadź nazwę i lokalizację folderu. Kliknij Zapisz.

Twórz inteligentne foldery

Pamiętaj: Automatyzacja jest tutaj kluczową funkcją i możesz ustawić wiele warunków i w razie potrzeby utworzyć dość złożone inteligentne foldery.

Zablokuj foldery i blokowanie ekranu komputera mac

Blokowanie folderów jest przydatne, gdy wiele osób używa tego samego konta na Mac’u lub jeśli masz skłonność do przypadkowego skasowania swoich plików. Po naciśnięciu dowolnego klawisza na klawiaturze użytkownik zostanie przekierowany na ekran logowania, aby móc wprowadzić hasło i kontynuować korzystanie z urządzenia. Blokowanie ekranu komputera Mac jest kluczowe dla bezpieczeństwa danych użytkownika, szczególnie w kontekście pracy poza domem.

Komputerem Mac można zarządzać za pomocą wbudowanej funkcji Pęku Kluczy, która synchronizuje dane między różnymi urządzeniami Apple. Zablokowany folder poprosi o hasło administratora, jeśli spróbujesz usunąć cokolwiek z niego, i nie pozwoli ci dodać nowych elementów, dopóki nie zostanie odblokowany. Ekran blokady na komputerze Mac można skonfigurować, aby wymagał hasła przy odblokowywaniu, co zabezpiecza dostęp do danych. Po naciśnięciu dowolnego klawisza użytkownicy są prowadzeni do ekranu logowania, gdzie muszą wprowadzić swoje hasło, aby kontynuować pracę.

Jeśli chcesz zablokować ekran komputera Mac, możesz skorzystać z różnych metod, w tym skrótów klawiaturowych oraz konfiguracji ustawień systemowych. Usypianie komputera jest kluczowym elementem zapewnienia bezpieczeństwa danych, szczególnie w kontekście użytkowników pracujących poza domem. Blokowanie ekranu komputera Mac jest szczególnie ważne, gdy pracujesz w przestrzeniach publicznych, aby zapobiec nieautoryzowanemu dostępowi do plików. Uśpienie komputera powoduje zatrzymanie wszystkich procesów w tle, co może być istotne dla użytkowników, którzy potrzebują, aby komputer nadal pracował, gdy są chwilowo nieobecni.

Warto również pamiętać o zabezpieczeniach takich jak menedżer haseł Pęk Kluczy, który pomaga zarządzać hasłami na komputerze Mac. Wybierz opcje logowania w Preferencjach systemowych, aby umożliwić szybkie przełączanie się między kontami. Różne metody blokowania ekranu i usypiania komputerów Mac są dostępne, aby zapewnić ochronę danych użytkowników. Wygaszacz ekranu może być używany jako sposób na zablokowanie dostępu do systemu.

Aby zablokować folder, wykonaj następujące kroki:

Wybierz odpowiedni folder. Kliknij go z wciśniętym klawiszem Control lub przejdź do menu Plik i wybierz Informacje. Zaznacz pole Zablokowany w oknie informacje.

Zablokuj foldery

Pamiętaj: Aby odblokować folder, możesz w razie potrzeby odznaczyć tę opcję.

Kompresuj pliki

Narzędzie do kompresji w macOS służy wielu celom. Po pierwsze, jak sama nazwa wskazuje, funkcja zmniejsza rozmiary plików, kompresując elementy do archiwum ZIP. Po drugie, narzędzie pozwala na szybkie łączenie wielu elementów, co przydaje się przy wysyłaniu dużej ilości załączników.

Wykonaj następujące kroki, aby skompresować pliki:

Wybierz wszystkie pliki, które chcesz skompresować. Kliknij z wciśniętym klawiszem Control lub przejdź do opcji Plik. Kliknij Kompresuj. Twoje skompresowane elementy pojawią się jako Archive.zip, którego nazwę możesz zmienić w razie potrzeby.

Uzyskaj dostęp do struktury folderów

Nawigacja do innych lokalizacji w obecnej strukturze folderów może wydawać się prostą wskazówką, ale metoda na to nie jest oczywista.

Aby uzyskać dostęp do struktury folderów w systemie macOS, wykonaj następujące kroki:

Kliknij z klawiszem Control w nazwę bieżącego folderu na pasku sterowania Findera. Wybierz folder w strukturze, którą chcesz wyświetlić.

Pokaż lub ukryj rozszerzenia nazw plików w preferencjach systemowych

Jeśli chcesz zmienić nazwę pliku, przydatne może być posiadanie widocznego rozszerzenia. W preferencjach systemowych możesz skonfigurować ustawienia bezpieczeństwa, aby wymagały hasła po blokadzie ekranu. Czasami jednak rozszerzenie może przeszkadzać i utrudniać zmianę nazw przedmiotów. Na szczęście w macOS możesz dostosować sposób, w jaki Finder wyświetla nazwy plików.

Aby zmienić ustawienie dla wszystkich plików:

Przejdź do Finder > Preferencje > Zaawansowane, następnie Zaznacz lub odznacz opcję Pokazuj wszystkie rozszerzenia plików

Pokaż lub ukryj rozszerzenia nazw plików

W preferencjach systemowych możesz dostosować sposób wyświetlania nazw plików, co może być przydatne w kontekście bezpieczeństwa.

Wskazówka: Jeśli chcesz zmienić ustawienie tylko dla jednego pliku, kroki są nieco inne: kliknij z wciśniętym klawiszem Control odpowiedni plik. Kliknij opcję Informacje w menu Plik, następnie Zaznacz lub odznacz Ukryj rozszerzenie.

Oceń post
tags:

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *