
Recenzja GARMIN HUD+ – wyświetlanie informacji drogowych i nawigacyjnych na przedniej szybie Twojego samochodu
Head-Up Display to niezwykle praktyczny i niestety bardzo drogi gadżet dostępny jako opcja w samochodach klasy premium. Dzięki urządzeniu od Garmina możemy wyposażyć w tę funkcję dowolny samochód. Co ważne, koszt urządzenia Garmin HUD+ to zaledwie ułamek tego, co każą sobie z nią płacić producenci aut..
Dzięki Head-Up Diplay mamy możliwość wyświetlenia informacji drogowych wprost na przedniej szybie. Mogą to być informacje z systemu nawigacyjnego, powiadomienia o ograniczeniach prędkości czy utrudnieniach drogowych. Dzięki wyświetlaniu ich na szybie, kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi. Jest więc bezpieczniej.
Wyświetlanie informacji na szybie dostępne jest w samochodach klasy premium jako opcjonalne wyposażenie. Wymaga wybrania specjalnej przedniej szyby i wyposażenia kokpitu w projektor, który rzuca obraz na szkło. Nie trzeba dodawać, że zamontowanie takiego gadżetu przy konfigurowaniu wyposażenia auta słono kosztuje.
Dzięki GARMIN HUD+ otrzymujemy możliwość wyświetlania informacji drogowych i nawigacyjnych na szybie za kwotę około 700 złotych. W skład zestawu wchodzi urządzenia będące projektorem, zasilacz do gniazdka zapalniczki, specjalna przezroczysta naklejka na szybę oraz plastikowa nakładka, która może być używana zamiennie do wspomnianej naklejki.
Te ostatnie są potrzebne, gdyż jak wspomniałem wcześniej, do wyświetlania obrazu na szybie, potrzebna specjalna szyba, która będzie skupiać rzucany z projektora obraz. Dołączoną naklejkę należy przykleić na szybie, w miejscu w którym ma być wyświetlany obraz z urządzenia. Najczęściej jest to tuż nad zegarami lub w centralnej części szyby. Jako, że szyba w moim samochodzie jest dość wąska, a kokpit dość mocno ją przysłania, zdecydowałem się na zamontowanie folii w przy lewej krawędzi tuż obok zegarów.
Tu od razu zaznaczę, że warto się przyłożyć do równego i czystego przyklejenia naklejki, gdyż wszelki brud na szybie, paprochy czy powietrzne pęcherze negatywnie wpływają na wyświetlanie obrazu.
Jeżeli zamierzamy korzystać z HUD+ w różnych samochodach, to będziemy zmuszeni do zakupu dodatkowych naklejek dla każdego z nich lub do korzystania z plastikowej nakładki. Osobiście uważam, że używanie Garmina z plastikową nakładką mija się z celem. O ile faktycznie obraz jest ostry jak żyleta, o tyle wcale z urządzenia nie korzysta się bardziej komfortowo niż z tradycyjnej nawigacji.
By Garmin HUD+ działał, musimy podłączyć go do gniazda zapalniczki. Dołączony zasilacz jest bardzo fajny. Nie tylko posiada bardzo długi przewód, co sprawia, że będziemy mogli go używać w dowolnym aucie – małym i dużym, ale samo gniazdko zostało wyposażone w przelotkę, dzięki czemu po podłączeniu zasilacza, nie tracimy możliwości podłączenia i ładowania w tym samym czasie na przykład smartfona.
A ten do pracy urządzenia jest niezbędny. Garmin HUD+ wymaga stałego połączenia z telefonem przez Bluetooth, gdyż podczas pracy wykorzystywany jest wbudowany w smartfon moduł nawigacji GPS. Urządzenie współpracuje z kilkoma aplikacjami nawigacyjnymi Garmina, w tym między innymi StreetPilot, Navigon i bezpłatną dedykowaną aplikacją Garmin HUD. Aplikacja nawigacyjna dostępna dla tego urządzenia jest bardzo fajna i przyznam szczerze, że momentami wolałem spoglądać na nią podczas jazdy niż na to co oferuje projektor. Oferuje ona takie funkcje jak nawigacja, punkty POI, utrudnienia na drodze, ograniczenia prędkości itd. Co ważne obejmuje całą Europę, a dostępne mapy używa się w trybie offline. Wystarczy pobrać interesujący nas pakiet. Z pozycji aplikacji mamy także możliwość personalizacji HUD+. Ustawień nie ma jednak zbyt wiele.
Kiedy już przygotujemy urządzenie do pracy i skomunikujemy z telefonem, musimy jeszcze tylko zamontować sam projektor. Tu producent się popisał, gdyż klejąca guma, w raz z ruchomym wysięgnikiem sprawia, że można umiejscowić urządzenie w dowolnym miejscu na nawet bardzo krzywej i nierównej desce, a i tak będzie się ono świetnie trzymać i oferować prawidłową pracę.
Podczas jazdy wyświetlany jest kierunek jazdy, odległość do najbliższego skrzyżowania czy manewru, aktualna i dozwolona prędkość, asystent pasa ruchu oraz powiadomienia o przekroczeniu prędkości i utrudnieniach na drodze. Dodatkowo z aplikacji dochodzą do nas komunikaty głosowe. W moim samochodzie po spięciu smartfonu z systemem bluetooth, komunikaty były nadawane przez system audio, co tylko wspomagało jazdę.
Podczas prowadzenia urządzenie działa bez zarzutu. Mapy Garmina zawsze uważałem za bardzo dobre. Podczas jazdy nie zdarzyło się zaspać programowi i zapomnieć w porę mnie poinformować o zbliżającym się manewrze. Jazda z HUD+ to ciekawe doświadczenie. Urządzenie te może być szczególnie przydatne kierowcom zawodowym oraz osobom dużo podróżującym. Trochę drażnił mnie pęk przewodów do urządzenia i do smartfona, ale biorąc pod uwagę sprawność z jaką działa nawigacja i komunikaty wyświetlane na szybie, można to jakoś przeboleć. Ogólnie ocena pozytywna, cena niewygórowana, więc warto.
Zalety | Wady |
---|---|
Zalety
| Wady
|