
9 powodów czemu produkty Apple są tak drogie
Nie da się ukryć, że produkty Apple zazwyczaj kosztują znacznie więcej niż podobne produkty konkurencji. Chociaż na początku wydaje się, że Apple wykorzystuje swoją markę, aby łupić klientów, wrażanie jest mylne. Czynniki takie jak ekskluzywny ekosystem Apple, polityka prywatności, koszty marketingu i wysoka wartość odsprzedaży przyczyniają się do wysokiej ceny produktu. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego produkty Apple zawsze kosztują o wiele więcej niż konkurencja? Oto kilka powodów.
Ekosystem Apple
W kontekście technologii pojęcie „ekosystem” luźno odnosi się do zestawu pojedynczych urządzeń, które uzupełniają się nawzajem, tworząc większą, bardziej użyteczną jednostkę. Weźmy na przykład iPhone’a i MacBooka. Chociaż oba są oddzielnymi urządzeniami, jeśli są używane razem, zwiększają nawzajem użyteczność i poprawiają ogólne wrażenia.
Ekosystem Apple różni się od ekosystemów innych firm, ponieważ urządzenia Apple zazwyczaj łączą się tylko z innymi urządzeniami Apple i dzięki temu działają naprawdę dobrze. Co to oznacza w praktyce? Im bardziej użytkownik zanurza się w ekosystemie, przez dodanie do zestawu coraz więcej produktów Apple, tym bardziej staje się to satysfakcjonujące. To oraz zamkniętość systemu przyczyniają się w dużej mierze do wyższych cen produktów Apple, ponieważ użytkownicy są gotowi zapłacić więcej za lepsze wrażenia i kolejne urządzenia współpracujące z tym, co już posiadają.
Wysoka jakość i długa żywotność
Produkty Apple zwykle przewyższają konkurencję dzięki wysokiej jakości komponentom i dopracowanemu oprogramowaniu. Sprzęt jest starannie zaprojektowany, wyprodukowany i zmontowany z materiałów wysokiej jakości. Dodajmy do tego świetne oprogramowanie, na które składają się systemy operacyjne i natywne aplikacje. Wszystko to jest zoptymalizowane, aby w pełni wykorzystać ten sprzęt, ponieważ Apple nie musi projektować dla żadnych innych urządzeń.
Dzięki temu produkt końcowy nie tylko doskonale wygląda, ale jest również trwały i wydajny. Razem sprzęt i oprogramowanie Apple zapewniają użytkownikom ponadprzeciętne wrażenia z użytkownika, które warte są wyłożenia nieco więcej pieniędzy.
Innowacje
Innowacje technologiczne Apple to kolejny powód, dla którego jego produkty kosztują więcej. Dobrym przykładem jest niedawne pojawienie się chipów CPU M1.
Zastępując procesor Intela własnym chipem M1 opartym na ARM, Apple nie tylko uzyskał lepszą wydajność ze swoich komputerów Mac i iPadów, ale także zrewolucjonizował branżę procesorów. A rewolucje w branży Apple przeprowadza dość regularnie.
Aby utrzymać pozycję lidera w branży technologicznej, Apple musi mocno inwestować w badania i rozwój nowych technologii. Według Statista jego budżet na badania i rozwój wyniósł ostatnio aż 20 miliardów dolarów. Trudno więc oczekiwać, żeby koszty tych inwestycji nie były zawarte w cenach produktów.
Prywatność
Warto zauważyć, że Apple nie sprzedaje danych użytkowników dla zysku, jak wiele innych firm, a także nie ma fabrycznie załadowanego oprogramowania do śledzenia użytkowników. Ponieważ nie zarabia na sprzedaży prywatności użytkowników, Apple sprzedaje swoje produkty nieco drożej niż konkurencja. Użytkownicy są coraz bardziej świadomi, że ich prywatność jest bezcenna i za jej ochronę warto nieco zapłacić.
Nie oznacza to jednak, że Apple w ogóle nie śledzi swoich użytkowników. Robi to, aby ulepszać własne usługi i produkty — co ma sens. Bez informacji zwrotnej żadna firma nie może tak dobrze dopasować produktów do swoich użytkowników.
Darmowe systemy operacyjne, aplikacje i aktualizacje
Systemy operacyjne Apple otrzymują jedną dużą aktualizację rocznie i dziesiątki mniejszych aktualizacji w ciągu roku. Porównaj to z wydaniami systemu Windows, które pojawiają się co kilka lat i często wymagają zapłaty. Co prawda firma Microsoft ostatnio nieco zmieniła politykę i udostępniła bezpłatna aktualizację ze starszych wersji systemu Windows do systemu Windows 11.
Nie zmienia to faktu, że w przypadku komputerów PC trzeba zapłacić za Windows, a także za pakiet Office, aby mieć sprzęt, na którym można pracować. Natomiast w przypadku komputerów od Apple system macOS jest za darmo, za darmo są także aplikacje Pages, Numbers i Keynote. I Apple nie każe sobie płacić za aktualizacje.
Koszty marketingu i wsparcia
Koszt produktu jest nie tylko kombinacją bezpośrednich kosztów materiałów, bezpośrednich kosztów robocizny i ogólnych kosztów produkcji. Każda firma musi także wydać pieniądze na marketing i wsparcie posprzedażowe, jeśli chce być widoczna na rynku. W przypadku Apple te koszty nie są małe. Wystarczy popatrzeć na sklepy Apple Store, które mają świetne lokalizacje, ascetyczny ale drogi wystrój i kultową infrastrukturę. Są pełne produktów, które można potestować oraz ekspertów, którzy potrafią rozwiązać wiele problemów ze sprzętem, a to wszystko jest dość kosztowne.
Co więcej, Apple jest znane z wydawania jednych z najbardziej imponujących i przełomowych reklam, jakie kiedykolwiek widzieliśmy. Wszystko to – i niezliczone inne czynniki – to koszty, które muszą być zawarte w końcowej cenie produktu. Warto o tym pamiętać. Proste stwierdzenie, że wyprodukowanie iPhone’a kosztuje Apple 400 dolarów, a pozostałe 600 dolarów to zysk, nie ma nic wspólnego z prawdą.
Wartość marki
Wprowadzając produkty w wielu kategoriach, takich jak zegarki, telefony, komputery, słuchawki, Apple stał się bardziej lifestylową marką. Czy komuś się to podoba, czy nie posiadanie produktów w wielu środowiskach jest symbolem statusu i luksusowego stylu życia. Użytkownicy, którzy prowadzą taki styl życia, chcą go zachować i chętnie płacą za to cenę.
Wartość odsprzedaży
Zarówno Samsung Galaxy S9, jak i iPhone X zostały wydane w 2018 roku i zostały wycenione odpowiednio na 700 i 1000 USD. Dziś używany Galaxy S9 zachowuje średnio 14% wartości, podczas gdy używany iPhone X zachowanie 27% wartości.
Produkty Apple zachowują najwyższą wartość w swoich kategoriach i stosunkowo łatwo znajdują nabywców. Trudno się dziwić, bo wysoka jakość wykonania jest gwarancją, że nawet używany sprzęt Apple będzie sprawny dłużej niż produkty konkurencji.
Lojalność klientów
Jednym z powodów, dla którego Apple tak szaleje ze swoimi cenami, są lojalni fani, gotowi zapłacić wyższą cenę. I ta polityka sprawdza się doskonale. W ciągu ostatnich kilku lat nastąpił absurdalny wzrost cen i przychodów Apple, ale sprzedaż i popularność jego produktów również wzrosły.