Ostatnio kolega poprosił mnie o szybką pożyczkę dosłownie na jeden dzień, ponieważ mamy konto w tym samym banku, a on potrzebował coś pilnie zapłacić przelewem i mu zabrakło. Nie był to dla mnie problem, do momentu, kiedy po przelaniu kasy, zadzwonił do mnie ponownie z pytaniem czy już „puściłem” kasę. Dopiero po chwili przypomniało mu się, że zmienił mu się numer konta, którego przecież ja mogę nie mieć, a mój przelew poleciał na stary, zamknięty już rachunek. Kasa przepadła?
Numer rachunku to niestety bardzo długi numer. Często nawet przepisują go z rachunku, który otrzymaliśmy poczta łatwo o pomyłkę. Takich pomyłek każdego dnia dzieje się bardzo wiele, o czym bardzo dobrze wiedzą banki. Niestety numery rachunku są nadawane według pewnego ogólna przyjęta standardu bankowego. Dlatego też raczej nie mamy co liczyć na to, że w najbliższym czasie nasze numery rachunków będą łatwiejsze nie tylko do zapamiętania, ale nawet do przepisywania.
Co prawda pojawiają się innego rozwiązania, jak przelew na numer telefonu albo na konto w social mediach. Jest też BLIK choć nie wszyscy z niego korzystają, bo musicie przyznać poza wzmiankach w reklamach Pizzy Portal, że płacąc BLIKIEM w piątek nie zapłacimy za dostawę jedzenia, jakiejś większej akcji promocyjnej uświadamiającej sposób działania BLIKA nie ma.
Nic więc dziwnego, że błędny przelew zdarzył się każdemu. Najczęściej mylimy numer konta, kwotę nie stawiając przecinka przez co wysyłamy znacznie wyższą kwotę niż zamierzaliśmy lub jak w moim wypadku, wysyłamy pieniądze na rachunek, który nie istnieje. Nad problemem pochyliła się platforma VIVUS.PL, która przygotowała praktyczny poradnik dostępny pod adresem https://www.vivus.pl/moje-finanse/poradnik-pozyczkobiorcy/czy-mozna-cofnac-przelew-bankowy/
Na przejrzystej infografice zmieszczono wszystkie potrzebne informacje na temat tego, co zrobić, gdy w przelewie jest błąd.
Jest także infografika, która informuje, jak uniknąć problemów z błędnymi przelewami.
Mi wystarczy natychmiastowy telefon do banku. Przelew został anulowany, a pieniądze cofnięte na mój rachunek.
Artykuł powstał przy współpracy z partnerem VIVUS.PL