Audiobook jako alternatywa dla książek
0

Audiobook jako alternatywa dla książek

0

Ponad 60 proc. Polaków w 2016 roku nie przeczytało ani jednej książki. Być może odstrasza nas od nich sama czynność czytania. Jeśli tak, to mamy doskonałą alternatywę – audiobooki. Czym są i czy trafiły one w gusta polskich klientów?

Czym jest audiobook?

Audiobook, inaczej książka czytana, albo książka w wersji audio, jest nagraniem głosowym, w którym lektor czyta książkę. Najczęściej dźwiękowe adaptacje są tworzone na podstawie książek, które najlepiej sprzedają się w wersjach tradycyjnych. Liczba tytułów i poziom sprzedaży audiobooków systematycznie wzrasta, a polski rynek audiobookowy jest coraz chłonniejszy.

Dźwiękowa wersja książki papierowej jest alternatywą dla osób, które cenią nowości i interesują się nowinkami technologicznymi. Mogą sięgnąć po audiobook z czystej ciekawości i przy okazji wciągnąć się w taką formę „czytania”, a raczej słuchania książek. To tak, jakby profesjonalny lektor, pięknym głosem czytał nam ulubione książki, po które sami nie mielibyśmy ochoty ani czasu sięgnąć.

Dlaczego wybieramy audiobooki?

Wśród zalet audiobooków zdecydowana większość, bo 37 proc. ich użytkowników wymienia możliwość słuchania książki wszędzie, bez konieczności zabierania ze sobą opasłych tomów. Tak wynika z raportu badania przeprowadzonego przez Virtualo we współpracy z Instytutem Badawczym ARC Rynek i Opinia. Na plaży, w tramwaju, w metrze, czy podczas długiej podróży samochodem, nawet jako kierowca, można słuchać książek. To także atut audiobooków, ponieważ tradycyjnej książki nie będziemy czytać przy słabym oświetleniu w pociągu lub autokarze, a tym bardziej prowadząc samochód lub biegając czy uprawiając inne sporty. Audiobooki z kolei jak najbardziej na to pozwalają.

Popularność audiobooków w Polsce

Biblioteka Narodowa podaje, że co piąty Polak choć raz w życiu sięgnął po audiobook. Jest to rynek niszowy, który jednak ma wielki potencjał wzrostu. Audiobooki to alternatywa dla tych, którzy zwyczajnie nie lubią czytać lub nie mają na to czasu, ale z drugiej strony chcieliby zapoznać się z pozycjami popularnymi na rynku czytelniczym.

W wielu przypadkach audiobooki można pozyskać za darmo lub za niewielką opłatą, co także zwiększa szansę na ich popularyzację w najbliższej przyszłości. Potrzeba dobrych akcji marketingowych, aby skłonić ludzi do słuchania książek. Niektórzy nie wiedzą jeszcze, że istnieje taka możliwość, na dodatek bez konieczności kupowania profesjonalnych czytników – wystarczy smartfon ze słuchawkami.

Artykuł partnera
Oceń post
Michał Gruszka Jestem twórcą i założycielem APPLEMOBILE. Byłem dziennikarzem technologicznym i redaktorem w czasach, gdy prasa była głównym źródłem informacji. Dziś, oddany pasji pisania, tworzę głównie dla własnej przyjemności. Krytyczny fan Apple.

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *