Mocny postęp w grze: iPad wspiera futbol uniwersytecki
0

Mocny postęp w grze: iPad wspiera futbol uniwersytecki

0

Radośni fani nakładają do misek cajuński ryż z dodatkami, baner z hasłem „Geaux Tigers” łapie nieczęsty w luizjańskim skwarze podmuch wiatru, a podekscytowani studenci zaczynają wypełniać trybuny.

Baton Rouge szykuje się do meczu, a na boisku działa kilkanaście iPadów Pro. O ile przedmeczowa zabawa i lokalna kuchnia mają na stadionie Tiger Stadium wieloletnią tradycję, o tyle iPad na liniach autowych jest nowością. W kwietniu tego roku organizacja NCAA wprowadziła zasadę, która pozwala uniwersyteckim drużynom futbolowym korzystać w czasie meczu z nawet 18 włączonych tabletów znajdujących się za linią autową, na stanowisku trenerskim nad murawą i w szatni. Korzystając z nowej zasady, trzy konferencje – ACC, SEC i Big Ten – zdecydowały się używać podczas meczów iPada. Służy on między innymi do filmowania gry z linii autowych i strefy końcowej, a także do prowadzenia transmisji.

Warunki atmosferyczne, zwłaszcza odblaski słońca, były głównym problemem dla ekip futbolu uniwersyteckiego, który wymagał innego rozwiązania niż technologia stosowana do analiz za linią autową w lidze NFL. W czasie meczów w lidze NFL drużyny mają dostęp wyłącznie do zdjęć, a nie do filmów. Na szczęście nowe szkło nanostrukturalne w iPadzie Pro wyświetla obraz z zachowaniem wysokiej jakości i kontrastu, ponieważ rozprasza światło zewnętrzne i zmniejsza odblaski, dzięki czemu doskonale sprawdza się podczas oglądania wideo w plenerze.

Aucoin z pierwszego rzędu obserwuje ewolucję technologii w świecie futbolu uniwersyteckiego. Zyskał przydomek „ojca chrzestnego koordynatorów wideo konferencji SEC”, a w 2022 r. dołączył do galerii sław Sports Film and Video Hall of Fame organizacji College Sports Video Association. Mężczyzna pamięta, że gdy zaczynał pracę w LSU w 1997 r., jedna z sekretarek w biurze drużyny futbolowej wciąż miała na biurku maszynę do pisania. Dziś Aucoin nadzoruje skomplikowany system meczowy, który łączy iPada z oprogramowaniem sportowym, by już kilka sekund po zakończeniu akcji trenerzy mieli przed oczami jej nagranie wideo.
Catapult, firma zajmująca się analizą wyników sportowych, jest dostawcą oprogramowania dla wszystkich drużyn w konferencji SEC. Nagrania wideo z przebiegu gry tworzy się i wykorzystuje w następujący sposób. Każda drużyna ma swoich własnych operatorów kamery wideo, którzy filmują grę na linii autowej i w strefie końcowej, a do tego mają dostęp do transmitowanego obrazu. Ponadto w każdym zespole jest osoba odpowiedzialna za zapisywanie przebiegu gry, czyli szczegółów wykorzystywanych potem w analizie meczu, takich jak czas trwania, odległość, zagrania ofensywne i defensywne, fazy gry kopanej, biegi z piłką lub przekazania.
Efektem jest nagranie z przebiegu gry, które pozwala zawodnikom poprawić się już przy kolejnym wyjściu na boisko.
W konferencjach ACC i Big Ten do tworzenia i wykorzystania filmów z przebiegu gry używa się rozwiązań dostarczonych przez firmę DVSport produkującą oprogramowanie. W tych konferencja główny technik odpowiedzialny za powtórki rejestruje mecz, a personel gospodarczy rejestruje obraz z linii autowych i strefy końcowej.

Interfejs jest znany i prosty w obsłudze, więc nie traci się czasu na naukę jego obsługi.

Fernando Mendoza, rozgrywający drużyny z Kalifornii, uważa tak samo. „Kiedyś wiele rzeczy mogliśmy zobaczyć dopiero po zakończeniu meczu, więc świetnie, że mamy takie wsparcie na linii autowej. Kiedy jest się na boisku, gra wygląda cały czas tak samo. Poza murawą można za to skonsultować się z trenerami, wprowadzić zmiany, dostać instrukcje i wrócić z nimi na boisko. To dla młodych graczy jest ogromnie pomocne w rozwoju”, twierdzi zawodnik.
Oceniając wdrożenie nowej technologii, Bairos – jak i wielu trenerów – uważa, że dzięki znajomości iPada cały proces jest bezproblemowy. „Interfejs jest znany i prosty w obsłudze, więc nie traci się czasu na naukę jego obsługi”, opowiada biznesman. „Trenerzy z iPadem i naszym oprogramowaniem są samowystarczalni. Wiedzą, jak działa iPad i potrafią obsługiwać elementy dotykowe”.
Billy Glasscock, główny menedżer Ole Miss, zaznacza, że dodatkową zaletą pracy z iPadem jest obsługa Apple Pencil Pro. „Jeśli chcemy wprowadzić zagranie opowiadające na konkretne ustawienie przeciwnika, w aplikacji Catapult możemy użyć opcji białej tablicy i rozrysować taktykę palcem lub za pomocą Apple Pencil Pro. Rysować można także po klipie wideo”, tłumaczy.
Zawodnicy dobrze znają iPada, więc wdrożenie wśród nich również przebiegło bezproblemowo. „Oni korzystają z tych urządzeń od dziecka”, mówi Alex Mirabal, trener linii ofensywnej w drużynie University of Miami.
Mirabal przekonał się, jak bardzo użyteczny jest iPad, w czasie dramatycznego, październikowego spotkania z drużyną z Kalifornii, podczas którego drużyna Hurricanes odrobiła stratę 25 punktów i wygrała jednym. „W czasie szóstej akcji meczu dopuściliśmy do sacku. Po zakończeniu serii mogłem pokazać to zawodnikom linii ofensywnej i powiedzieć »Spójrzcie, jak do tego doszło. Jeśli znów znajdziemy się w tym ustawieniu, musimy wyjść z tej sytuacji w ten sposób«”, opowiada trener. „Kiedy w dalszej części meczu przeciwnicy zastosowali ten sam agresywny ruch, udało nam się ich powstrzymać. To naprawdę bardzo pomocny sprzęt”. Mirabal dodaje, że zawodnicy często, a zwłaszcza w czasie przerwy sięgają po iPada, żeby samodzielnie coś przeanalizować.

Horton uważa, że w dłuższej perspektywie iPad zmienia grę w futbol na lepsze, bo sprawia, że zawodnicy i trenerzy mają te same informacje. Zdaniem Mendozy w grze coraz ważniejsza staje się strategia, a Glasscock spodziewa się, że mecze będą coraz bardziej skomplikowane, a to dlatego, że zespoły będą wprowadzać dodatkowe ustawienia, bo każdą raz zastosowaną akcję przeciwnik będzie mógł przejrzeć i przygotować się na jej ponowne zastosowanie. Mirabal uważa z kolei, że wzrośnie ogólny poziom gry.

Dla Aucoina obserwowanie wpływu, jaki iPad wywiera na to, co dzieje się za linią autową, ma jeszcze głębsze znaczenie. Jego ojciec, Erby Aucoin, który w 1967 r. rozpoczął pracę z drużyną New Orleans Saints jako pierwszy pełnoetatowy dyrektor ds. filmowania w lidze NFL, był pionierem analizy meczu w trakcie gry i wymyślił system polegający na robieniu zdjęć aparatem Polaroid ze stanowiska trenerskiego nad murawą i przesyłania ich po kablu na dół, by można było je analizować za linią autową.

Źródło: Apple

5/5 - (1)

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *