Home Newsy Zamów kuriera z e-commerce za pośrednictwem smartfona
0

Zamów kuriera z e-commerce za pośrednictwem smartfona

Zamów kuriera z e-commerce za pośrednictwem smartfona
0

Coraz częściej kupujemy w sieci, zwłaszcza w obliczu pandemii, która przyniosła ze sobą zarówno naturalne spowolnienie w handlu stacjonarnym spowodowane obawami kupujących, jak i formalne ograniczenia w działalności sklepów. Smartfon jest coraz częściej wykorzystywany jako narzędzie do dokonywania tych zakupów.

Zamów kuriera zamiast iść do sklepu

Zamów kuriera – myśli wielu kupujących – to bezpieczniejsze niż chodzenie po sklepach. Polski (światowy zresztą też) e-handel odnotował wyraźny wzrost obrotów w ostatnim okresie. Według najnowszego raportu Gemius dla e-commerce Polska odsetek internautów kupujących on-line wynosi aż 73%. Oznacza to, że wzrósł on o 11 pkt proc. w porównaniu do 62% respondentów deklarujących dokonywanie zakupów w sieci w raporcie z 2019 roku. Przyczyn tego wzrostu można upatrywać w naturalnych tendencjach wzrostowych rynku e-commerce, ale nie bez znaczenia jest też pandemia. Zamknięcie na dwa miesiące większości sklepów stacjonarnych wymusiło na kupujących zmianę nawyków zakupowych, w tym właśnie przeniesienie się z zakupami do sieci. Dotyczy to oczywiście po części zwiększenia liczby zakupów on-line przez osoby kupujące w internecie już wcześniej, ale do tego doszłą też grupa osób, które nie dokonywały wcześniej takich zakupów, a teraz zdecydowały się na skorzystanie z usług e-commerce. Pojawiło się też sporo nowych sklepów internetowych, czy to w postaci istniejących sklepów tradycyjnych przenoszących swoją aktywność do sieci, czy w efekcie działań przedsiębiorczych handlowców, którzy dostrzegli okazję do otwarcia nowych e-sklepów. Według platformy Shoper, w niektórych branżach liczba sklepów wzrosła nawet o ponad 20%. Wprawdzie po zdjęciu ograniczeń w handlu obroty w e-commerce nieco spadły, to handel tradycyjny nie wrócił do poprzedniej formy. Pandemia wszak się nie skończyła, a wiele osób nadal obawia się miejsc publicznych. To co? Może lepiej zamów kuriera z e-commerce? Albo dostawę do Paczkomatu, albo pocztą. To proste, smartfona masz pod ręką…

Polskie e-commerce z poziomu smartfona

Według najnowszego raportu Gemius dla e-commerce Polska, aż 69% internautów kupujących w sieci dokonuje czasem zakupów za pomocą smartfona. Tym samym smartfon jest drugim (po laptopie) najpopularniejszym urządzeniem służącym Polakom do robienia zakupów on-line. W odróżnieniu od komputerów stacjonarnych i tabletów, kobiety i mężczyźni korzystają ze smartfona do robienia zakupów w internecie tak samo często. Widać natomiast wyraźne różnice zależnie od wieku. Młodzież oczywiście korzysta ze smartfonów najczęściej: 9 na 10 kupujących w sieci przed 25 rokiem życia korzystało w tym celu ze smartfona. To naturalne – dla młodzieży telefon komórkowy jest najważniejszym urządzeniem elektronicznym. Z kolei dla starszego pokolenia wciąż głównym urządzeniem do korzystania z internetu pozostaje komputer (80% korzysta z laptopa, a tylko 73% ze smartfona, w grupie wiekowej 35-49 lat). Natomiast osoby starsze zdecydowanie preferują laptopa, a nawet komputer stacjonarny (tylko 40% osób w wieku 50+ kupuje ze smartfona), wskazując między innymi na zbyt małe literki na ekranie telefonu.

Smartfon jest też częściej wykorzystywany do robienia zakupów przez osoby postrzegające swoją sytuację finansową jako dobrą (76% wskazań) niż przez osoby o przeciętnej (63% wskazań) i słabej (67%) sytuacji materialnej. Wynika to zapewne z tego, że osoby takie w ogóle kupują więcej i dominują w każdej kategorii. Natomiast kupujący o słabszej sytuacji finansowej być może częściej niż osoby średnio-zamożne po prostu nie mają innego urządzenia z dostępem do internetu. Może to być też związane z gorszą sytuacją finansową osób młodych, w grupie wiekowej 25-34 lat, które jednocześnie korzystają ze smartfonów częściej niż urządzone już życiowo pokolenie 35-49.

Połowa respondentów wskazała przy tym, że czasem rozpoczynają zakupy na smartfonie, ale finalizują transakcję na komputerze, a prawie ¾ podczas zakupów w sklepach stacjonarnych porównuje ceny produktów w internecie.

Problemy z kupowaniem przez smartfona

Dokonywanie zakupów za pomocą smartfona nie odbywa się jednak całkowicie bezproblemowo. Tylko 20% respondentów wskazało, że nigdy nie spotkały się z żadnymi trudnościami podczas takich zakupów. Najczęściej wymienianymi problemami są: zbyt wolne łącze internetowe (30% wskazań), niedostosowanie strony do zakupów na urządzeniach mobilnych (39% wskazań), a na pierwszym miejscu niewygodne wypełnianie formularzy (45% wskazań). Na czwartej pozycji znalazły się za małe litery z 27% wskazań.

Osoby młodsze, które preferują zakupy przez smartfona, znacznie częściej narzekały na niedostosowanie stron e-sklepów do urządzeń mobilnych (ponad 45% wskazań w dwóch młodszych grupach wiekowych, a tylko nieco ponad 30% w starszych). Z kolei osoby starsze zdecydowanie częściej wskazywały na problem ze zbyt małymi literami: aż 46% wskazań, w porównaniu do tylko 13% wśród młodzieży (która ma na ogół lepszy wzrok).

 Artykuł przygotowany przez partnera
tags:
Michał Gruszka Właściciel AppleMobile.pl, dziennikarz magazynu Mobility, były redaktor naczelny iStyle Magazine - pierwszego w Polsce magazynu dla fanów APPLE. Na co dzień serwisuję Wasz iPhone'y, iPad'y i iPody.