Home Newsy Polskie firmy otwierają się na Apple
0

Polskie firmy otwierają się na Apple

Polskie firmy otwierają się na Apple
0

Zainteresowanie urządzeniami Apple w Polsce stale rośnie. Potwierdzeniem tego są świetne wyniki sprzedaży sprzętu firmy z Cupertino na naszym rynku. W ostatnim kwartale 2018 roku zanotowano najwyższą jak dotąd sprzedaż urządzeń Apple w Polsce. Co więcej, w pierwszym kwartale 2019 przychód sieci sklepów iDream wzrósł o 11%, natomiast firma iSource osiągnęła o 58% lepszy wynik w kategorii mobilnych technologii. Bez wątpienia do tak wysokiego wzrostu przyczyniła się duża sprzedaż produktów Apple.

Rosnące zainteresowanie sprzętem oraz usługami oferowanymi przez Apple nie dotyczy wyłącznie użytkowników indywidualnych, lecz także biznesowych. Nic więc dziwnego, że przedstawiciele polskich firm coraz częściej poszukują informacji na temat efektywnego zarządzania urządzeniami Apple oraz poszukują partnera, wraz z którym z powodzeniem wdrożą infrastrukturę Apple w swojej organizacji. O tym, jak firmy radzą sobie z zarządzaniem urządzeniami Apple, mogliśmy się dowiedzieć podczas konferencji „Rozwiązania Apple dla biznesu”, która odbyła się 4 czerwca w warszawskim hotelu Polonia.

Spotkanie zostało zorganizowane przez JCommerce, polskiego partnera firmy Jamf – producenta oprogramowania Jamf Pro, kompleksowego narzędzia do zarządzania urządzeniami Apple. Spotkanie było okazją do zapoznania się z najlepszymi praktykami w zakresie wdrażania i zarządzania sprzętem firmy z Cupertino.

Uczestnicy konferencji mogli także wziąć udział w panelu dyskusyjnym, podczas którego przedstawiciele Allegro, ING Banku Śląskiego i GetResponse odpowiadali na pytania dotyczące korzystania z urządzeń Apple i oprogramowania Jamf Pro. To firmy, w których sprzęt z logo jabłka jest wykorzystywany od lat, dlatego też wiedza, którą ich przedstawiciele podzielili się ze słuchaczami, pozwoliła spojrzeć na omawiany ekosystem z szerokiej perspektywy.

Kompleksowe zarządzanie infrastrukturą Apple w GetResponse

Bartłomiej Kowolik, HelpDesk Coordinator w GetResponse opowiedział uczestnikom konferencji o tym, jak w jego organizacji wygląda zarządzanie urządzeniami Apple z wykorzystaniem Jamf Pro. Sprzęt z logo jabłka stanowi tam już 90% infrastruktury IT. Firma stawia ogromny nacisk na bezpieczeństwo oraz płynność pracy, dbając o stan techniczny urządzeń oraz bieżące aktualizacje systemów.

„Z poziomu Jamf Pro mamy dostęp do niemal każdej informacji na temat urządzeń Apple w firmie. Począwszy od wykorzystywanej wersji systemu, przez stan aktualizacji poszczególnych aplikacji, aż po parametry techniczne urządzenia, takie jak np. ilość przepracowanych cykli baterii. Dzięki tym informacjom jesteśmy w stanie na bieżąco monitorować stan urządzeń i odpowiednio wcześnie reagować na pojawiające się błędy” – mówi Bartłomiej Kowolik.

Przedstawiciel GetResponse przyznał, że jeszcze kilka lat temu przygotowanie Maków dla pracowników było przeprowadzane metodą klonowania obrazu z dysku z uprzednio przygotowanym oprogramowaniem. Jednak stworzenie tych obrazów było zbyt czasochłonne i wymagało częstych aktualizacji. System Jamf Pro znacząco uprościł, skrócił i zautomatyzował proces przygotowania komputerów.

Wykorzystanie sytemu Jamf Pro przez Allegro

W Allegro z komputerów Mac pracownicy korzystają od blisko 10 lat, a ich ilość liczona jest w setkach. 98% sprzętu jest zarządzana z poziomu Jamf Pro.

System Administrator, Allegro: „Na początku opieraliśmy się na obrazowaniu polegającym na konfiguracji jednego urządzenia, po czym kopiowaliśmy obraz systemu na inne urządzenie. Jednak to rozwiązanie miało wiele wad – przy każdej aktualizacji systemu czy aplikacji musieliśmy generować nowe wersje obrazu. Zanim zaczęliśmy korzystać z Jamf Pro, używaliśmy systemu bez interfejsu, a każde kolejne działanie wymagało od nas napisania odpowiedniego skryptu. Ponadto system nie zapewniał stabilności, co skutkowało wypinaniem się zarządzanych urządzeń”.

Jak przyznaje pracownik Allegro, na wybór Jamf Pro miało wypływ kilka aspektów, spośród których kluczowym był fakt, że system posiada własny framework, który zapewnia stabilność i współpracuje z innymi aplikacjami. Zwrócono także uwagę, że narzędzie pozwala na dużą oszczędność czasu w procesie przygotowania sprzętu dla pracownika.

„Na początku pracownicy korzystający ze sprzętu Apple byli ciekawi, czy Jamf Pro nie będzie pełnił funkcji „oka szefa”. Jednak odpowiednia komunikacja rozwiała wszelkie wątpliwości użytkowników. Otrzymujemy dużo pozytywnych opinii na temat tego narzędzia. Chwalona jest przede wszystkim funkcja Self-Service, gdzie udostępniane są pliki naprawcze. Dzięki tej funkcji pracownicy sami są w stanie rozwiązać wiele problemów ze sprzętem, a część z nich wymienia się między sobą swoimi spostrzeżeniami i rozwiązaniami” – dodaje przedstawiciel Allegro.

Infrastruktura mieszana w ING Banku Śląskim

W ING Banku Śląskim potrzeba wprowadzenia urządzeń Apple została zasygnalizowana przez UX developerów odpowiedzialnych za rozwój interfejsu aplikacji bankowości mobilnej dla klientów, którzy pracują w międzynarodowym zespole ING Group. Pojawił się również pomysł wdrożenia sprzętu Apple w innych działach. Konieczne więc było znalezienie rozwiązania, które pozwoli na kompleksowe zarządzanie urządzeniami Apple przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Ekspert IT, ING Bank Śląski: „Chcieliśmy stworzyć pełnowartościowy workplace, a nie tylko wdrożyć sprzęt dedykowany konkretnym zadaniom, jak na przykład projektowanie aplikacji na iOS. Testowaliśmy różne rozwiązania, spośród których najlepszym okazał się Jamf Pro. Proces wdrażania narzędzia rozpoczęliśmy niedawno. Zakończyliśmy Proof of Concept – na tym etapie przeprowadziliśmy Jump Start, który objął kilka urządzeń. W związku ze specyfiką firmy rozwiązanie jest wdrażane w modelu On-Premise. W cały proces zostali zaangażowani UX developerzy, a także pracownicy dwóch działów – Infrastruktury i Security. Obecnie Apple stanowi u nas ledwie promil wśród kilkudziesięciu tysięcy urządzeń, jednak zainteresowanie zmianą platformy wśród zespołów zauważalnie rośnie.”

Nie takie jabłko straszne, jak je malują

Korzystanie z ekosystemu Apple wciąż budzi wśród przedstawicieli polskich firm obawy związane z trudnościami w implementacji, konfiguracji i zarządzaniu, a także wysokimi kosztami sprzętu. Jednak doświadczenia licznych firm pokazują, że wdrożenie infrastruktury Apple jest w zasięgu każdego. Z obliczeń IBM wynika, że w ciągu 4 lat za każdego PC zastąpionego przez komputer z macOS na pokładzie firma jest w stanie wygenerować nawet 535$ oszczędności.

Na polskim rynku działają firmy, które oferują kompleksowe wsparcie w zakupie, wdrożeniu i zarządzaniu urządzeniami Apple. Jedną z takich firm jest spółka JCommerce dostarczająca usługi zarządzania sprzętem z systemami operacyjnymi macOS, iOS i tvOS w oparciu o oprogramowanie Jamf Pro. Narzędzie pozwala na zarządzanie urządzeniami Apple w dwóch modelach: Software as a Service lub On-Premises. Z systemu korzystają już największe firmy na całym świecie (22 z 25 najbardziej wartościowych marek wg Forbesa, 19 z 25 największych firm wg rankingu Fortune 500).

Mimo że w polskich firmach wciąż zdecydowaną większość stanowią komputery z systemem operacyjnym Windows, to rośnie liczba przedsiębiorstw, które decydują się na infrastrukturę mieszaną. Dzieje się tak ze względu na fakt, iż korzystanie z urządzeń Apple wiąże się z szeregiem korzyści, wśród których niebagatelne znaczenie ma bezpieczeństwo. W dobie stale rosnącej liczby cyberataków wymierzonych w firmy na całym świecie, w tym także w Polsce, wysokie standardy bezpieczeństwa infrastruktury IT odgrywają kluczową rolę. Homogeniczność ekosystemu Apple i możliwości, jakie daje system Jamf Pro w zakresie zarządzania nim, spełniają wszystkie wymagane kryteria w tym obszarze, niezależnie od branży i wielkości przedsiębiorstwa.

Duże zainteresowanie konferencją „Rozwiązania Apple dla biznesu” potwierdza, że w Polsce coraz więcej firm będzie decydowało się na korzystanie z urządzeń z logo Apple i już teraz warto przyjrzeć się z bliska rozwiązaniom oferowanym przez firmę z Cupertino.

Relacja video z wydarzenia:

Michał Gruszka Właściciel AppleMobile.pl, dziennikarz magazynu Mobility, były redaktor naczelny iStyle Magazine - pierwszego w Polsce magazynu dla fanów APPLE. Na co dzień serwisuję Wasz iPhone'y, iPad'y i iPody.