Mity o aplikacjach mobilnych

Mity o aplikacjach mobilnych

Mity o aplikacjach mobilnych

0

W branży IT można natrafić na wiele mitów związanych z tworzeniem aplikacji mobilnych oraz ich wykorzystaniem w biznesie. Niestety, często zdarza się, że są one powielane przez same software house’y w celu przyciągnięcia klienta i wyróżnienia się na tle konkurencji. To “mijanie się z prawdą” zazwyczaj pozwala uatrakcyjnić ofertę i przekonać klienta, że może mieć produkt cyfrowy za niewielkie pieniądze i w krótkim czasie.

Często zdarza się, że klient ufający takim obietnicom bez pokrycia otrzymuje rezultat daleki od zamierzonego. Prawdą jest, że można zrobić aplikację szybko i tanio. Pytanie brzmi: jaka jakość będzie za tym stała? Lepiej postawić na szczerość i wytłumaczyć potencjalnym partnerom biznesowym, dlaczego coś kosztuje i zajmuje dużo czasu oraz że wybór rozwiązania zależy od konkretnego przypadku i zawsze powinien być on podyktowany wymaganiami i celami firmy chcącej stworzyć rozwiązanie mobilne.

Oto kilka najważniejszych mitów o aplikacjach mobilnych, które wymagają obalenia. Zamiast powtarzać utarte frazesy i półprawdy, przedstawiamy fakty i porady odnośnie optymalizacji tworzenia produktów cyfrowych.

MIT 1: Budowanie aplikacji mobilnej polega tylko i wyłącznie na kodowaniu

W projektach prowadzonych przez doświadczone firmy IT angażuje się zdecydowanie więcej osób niż tylko developerów. Zresztą, programiści również dzielą się na kilka typów: specjalistów od back-endu, front-endu, języków mobilnych czy webowych. Każdy z nich ma inny zestaw umiejętności i zna inne frameworki, dlatego tworząc aplikację musimy zatrudnić kilka osób – każda będzie odpowiedzialna za inną część produktu.

Oprócz tego mamy project managera, designerów i testerów. Czasami potrzebny jest także analityk biznesowy czy konsultant. Aplikacja mobilna to złożony projekt i tylko dzięki wspólnej pracy zespołu można stworzyć produkt, który będzie działał bez zarzutu i wyglądał perfekcyjnie.

MIT 2: Stworzenie aplikacji cross-platformowej jest dużo tańsze niż zbudowanie produktu natywnego

“Dużo” jest tutaj słowem kluczem. Ten mit w pewnym sensie nie jest kłamstwem – cross-platform kosztuje nieco mniej niż dwie aplikacje natywne. Jednak wiele software house’ów twierdzi, że cena może być niższa o nawet 50%, co jest zdecydowanie na wyrost. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że używając frameworków do tworzenia aplikacji na wiele platform (np. Flutter), zatrudniamy tylko jeden zespół programistów zamiast dwóch osobnych odpowiedzialnych za iOS i Androida.

I to jest ta różnica w cenie, bo reszta zespołu pozostaje bez zmian. Nadal potrzebni są projektanci UX i UI, testerzy czy project manager. Cross-platform pozwala zaoszczędzić, ale nie aż tyle. Zresztą, wybierając technologię do stworzenia aplikacji mobilnej dopasowanej do konkretnych celów biznesowych, nie warto kierować się ceną, a raczej możliwościami i wymogami projektu.

MIT 3: Dobry pomysł gwarantuje sukces

Teoretycznie tak jest – skąd jednak wiadomo, że pomysł jest dobry? Warto to sprawdzić. Bywa, że firma przychodzi do partnera IT z konkretną wizją, a potem okazuje się, że nie ma ona przełożenia na rzeczywistość. Przez takie podejście aplikacja mobilna, zamiast przynosić zyski, staje się niewypałem.

Rozwiązaniem jest dokładne przetestowanie pomysłu i zebranie feedbacku od grupy docelowej. Można przeprowadzić badania rynku, a także stworzyć MVP, czyli wstępną wersję aplikacji, której celem jest sprawdzenie, czy nasza koncepcja jest słuszna i czy kierunek, w którym idziemy z rozwojem produktu, odpowiada użytkownikom końcowym.

MIT 4: Wdrożenie aplikacji oznacza koniec pracy

Współpraca z software housem zwykle nie kończy się w momencie, gdy aplikacja zostaje zaimplementowana i udostępniona użytkownikom. Po pierwsze dlatego, że może pojawić się zapotrzebowanie na wsparcie techniczne, dlatego warto uzgodnić ze swoim dostawcą IT sposób reagowania, dostępność i zakres pomocy poprodukcyjnej.

Do tego dochodzi kwestia dalszego rozwoju produktu. Nierzadko pojawia się zapotrzebowanie na dodatkowe funkcjonalności, skalowalność lub inne produkty cyfrowe wspierające działalność biznesową. Współpracując z godnym zaufania partnerem w zakresie wytwarzania oprogramowania, mamy pewność, że wszystkie potrzeby zostaną wzięte pod uwagę.

Podsumowując

Oczywiście mitów związanych z aplikacjami mobilnymi można by było przytoczyć znacznie więcej, jednak cztery powyższe są chyba najczęściej powielane. Zazwyczaj słyszą je firmy, które nie mają zbyt wiele doświadczenia w kwestii wytwarzania oprogramowania i po raz pierwszy szukają dostawcy takich usług. Wiedza w tym zakresie pomoże wybrać odpowiedniego partnera IT, który będzie oferował wysoką jakość, wykwalifikowany zespół i ekspertyzę we wszystkich dziedzinach związanych z aplikacjami mobilnymi. Warto sprawdzać każdą obietnicę i szukać optymalizacji, zamiast oszczędności za wszelką cenę.