Home Newsy Logo znanych marek – które najprościej narysować z pamięci?
0

Logo znanych marek – które najprościej narysować z pamięci?

Logo znanych marek – które najprościej narysować z pamięci?
0

Trudno wyobrazić sobie, że logo takiej marki jak Ikea, Apple lub Starbucks’a nie jest kojarzone na całym świecie. Są to jedne z najbardziej rozpoznawalnych marek. O ile rozpoznanie logotypu tych firm nie stanowi problemu, to ich narysowanie z pamięci może okazać się nie do wykonania. Które logo najprościej narysować z pamięci?

Badania firmy Signs

Jedna z amerykańskich firm Signs postanowiła, swego czasu, przetestować pamięć  konsumentów i to, na ile jesteśmy w stanie odwzorować logo marki  tylko z pamięci.  Próbę jaką zebrano do tego badania stanowiło 156 Amerykanów w przedziale wiekowym od 20 do 70 lat. Badanie było banalne w swoim założeniu, respondenci mieli za zadanie narysować logo danej firmy z pamięci.  Nie były to średnio rozpoznawalne podmioty i produkty.

Uczestników badania poproszono o rysowanie  logotypów takich marek jak: Apple, Adidas, Burger King, Starbucks, Ikea, Domino’s. Foot Locker, Target, 7-Eleven oraz Walmart. Przy ocenie uczestników  wzięto pod uwagę ilość wiernie odwzorowanych znaków  oraz najczęściej występujące błędy.  Na poprawność odwzorowania logo danej marki miały wpływ takie elementy, jak, prawidłowe umieszczenie oraz zastosowane barwy. Badania były też komentowane pod kątem psychologicznym przez psrychologa Karen Haller. Stwierdziła ona, że ten test może okazać się przydanym dla marek i pomoże im w jeszcze lepszym zrozumieniu konsumentów.

Wnioski i wyniki po przeprowadzeniu badania

Po przeprowadzonym badaniu okazało się, że narysowanie poprawnie i bezbłędnie logotypu nie jest takie proste. Jednak, ankietowanym udało się jakoś sprostać wyzwaniom stawianym przez badających. Respondenci najlepiej wywiązali się z palety barw, które znajdują się w danym projekcie graficznym.  Ponad 80%  bezbłędnie zastosowała barwy, które mają miejsce w danym logo. To doświadczenie pokazało też jeszcze jedną rzecz, że nawet  bardzo dobrze rozpoznawalne i nieskomplikowane logo, mogą sprawić problem. Przykładem może być Apple, które przybierało przeróżne kolory . Adidas, pomimo tego, że też może zaliczać się do grona prostych w odwzorowaniu, zyskiwał dodatkowe paski  lub nazwa była pisana wielką literą.

Trudny do odwzorowania, ale bardzo rozpoznawalny był Starbucks. Ponad połowa osób  zapomniała o ogonie syrenki w projekcie logo, a 45% o jej koronie. W logo Burger Kinga pojawiał się element, w postaci korony, który gościł w bardzo krótkim czasie  na logo tej firmy.  Co ciekawe, wielu badanych rysowało logotypy, które już dawno nie funkcjonowały w przestrzeni. Okazało się też, że nie bez znaczenia są kolory, które zostały wykorzystane do stworzenia logo marki.  Dla przykładu, logo McDonalds  posiada barwę żółtą, która dużej ilości osób kojarzy się z jedzeniem. Natomiast, błękit i zieleń mają wzbudzać zaufanie.

Które logo jest tym najlepszym i dlaczego?

Jak się okazuje, najlepsze logo posiada szwedzka Ikea. To właśnie ta marka może poszczycić się największym współczynnikiem wiernych odwzorowań w badaniu. Wyniki badania pokazały, że 30% osób idealnie wykonało logo Ikea, a 56% kolejnych rysunków oceniono na poziomie dobrego odwzorowania.  Niestety, Nie można tego powiedzieć o Starbucks, ponieważ były to najgorzej oceniane prace.  Niewątpliwie, Ikea zawdzięcza swój sukces temu, że jej logo jest proste i pozbawione tak wielu detali, które posiada logo Starbucks. Okazuje się, że kluczem do sukcesu jest prostota.  Na szczęście, jeżeli chcesz stworzyć dobre logo, nie musisz się na tym znać. Wystarczy chociażby odwiedzić stronę www.robimylogo.pl i tam uzyskasz profesjonalne logo dla swojej marki.

Artykuł partnera
Michał Gruszka Właściciel AppleMobile.pl, dziennikarz magazynu Mobility, były redaktor naczelny iStyle Magazine - pierwszego w Polsce magazynu dla fanów APPLE. Na co dzień serwisuję Wasz iPhone'y, iPad'y i iPody.

SKOMENTUJ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *