Co zrobić, gdy głośnik w iPhone nie działa prawidłowo?

Co zrobić, gdy głośnik w iPhone nie działa prawidłowo?

Co zrobić, gdy głośnik w iPhone nie działa prawidłowo?

0

Mikrofony i głośnik w iPhone to elementy eksploatacyjne, które podlegają zużyciu wraz z codziennym użytkowaniem. Jeżeli Twój głośnik lub mikrofon w iPhone działa słabo, masz co raz większy problem z usłyszeniem rozmówcy lub on ze zrozumieniem Ciebie, albo co gorsza elementy te wcale nie pozwalają Ci korzystać z telefonu, możesz w szybki sposób usunąć usterkę.

Brud, kurz, wilgoć i opiłki żelaza przyciągane przez magnes, a także uszkodzenia mechaniczne. To wszystko ma wpływ na działanie głośników i mikrofonów w iPhone. W zależności od modelu telefonu Apple, tych głośników i mikrofonów może być jeden, dwa, a nawet trzy.

W końcu głośnik, to nie tylko ten w słuchawce, w którym słyszymy naszego rozmówcę. To także ten od multimediów i trybu głośnomówiącego, fachowo nazywany buzzerem. Podobna sytuacja ma się w przypadku mikrofonów zainstalowanych w iPhone. W najnowszych modelach mogą to być trzy, a nawet 4 mikrofony. Realizują one nie tylko rejestrowanie połączenia podczas tradycyjnego połączenia telefonicznego, ale w zależności od wybranej funkcji, mogą nagrywać dźwięk podczas filmowania kamera iSight (mikrofon z tyłu, tuż obok kamery), nagrywać dźwięk podczas rozmowy głośnomówiącej, na FaceTime i nagrywania wideo kamera frontową w Snapchacie, Instagramie czy Facebooku (mikrofon obok głośnika rozmów).

Nie działa mi głośnik w iPhone – nie słyszę dobrze rozmówcy.

Jest to najczęstsza usterka telefonów iPhone z jaką mamy do czynienia w serwisie. Nie było jeszcze dnia, w którym nie odwiedziliby nas Klienci z tym problemem. Należy jednak rozróżnić to, jaka jest przyczyny nieprawidłowej pracy głośnika. Najprościej można to ustalić obserwując zachowanie urządzenia. Poniżej przedstawiam kilka scenariuszy: 

 

Co zrobić, gdy słabo słyszę w głośniku mojego rozmówcę?

Po pierwsze należy podczas rozmowy klawiszem Volume + z boku obudowy sprawdzić czy aby na pewno nasz telefon ma ustawiony odpowiednio wysoki poziom głośności.

Jeżeli mimo najwyższego poziomu głośności, nadal głośnik jest cichym należy sprawdzić czy siatka głośnika nie jest zabrudzona. W tym celu najprościej wziąć patyczek kosmetyczny (taki do uszu), zwilżyć go alkoholem, dobrze wycisnąć, aby był wilgotny, ale nie mokry (!) i przetrzeć powierzchnię głośnika.

Jeżeli to nie pomoże, głośnik należy wymienić na nowy.

 

Głośnik działa, ale dźwięk jest metaliczny z trzaskami.

W takim wypadku najpewniej uszkodzona została membrana głośnika, która wykonana jest z bardzo cienkiej folii. W starszych modelach membrana ta była dość mocno eksponowana na warunki zewnętrzne, przez to przetarty meszek głośnika przepuszczał opiłki metalu, które przyciągane przez magnes głośnika, tną i niszczą foliową membranę.

W nowszych głośnik jest w plastikowej obudowie z wyprowadzonym kanałem. Jednak mimo to w dalszym ciągu dochodzi do jego zużycia i uszkodzenia. W przypadku problemów z jakością dźwięku z głośnika, głośnik należy wymienić na nowy.

 

Głośnik rozmów nie działa wcale, ale multimediów działa prawidłowo.

Taki scenariusz jest niestety najtrudniejszy do samodzielnej weryfikacji. To oczywiście może być problem mocno zabrudzonego kanału głośnika. Może to być także problem uszkodzenia mechanicznego membrany.

Niestety może to być także inny problem, związany z brakiem komunikacji głośnika z płytą główną, która realizowana jest za pomocą taśmy flex łączącej głośnik rozmów, ale także mikrofon nagrywania dźwięku w trybie głośnomówiącym i wideo kamery FaceTime, która również na tej taśmie flex jest obecna. Niestety przy takim scenariuszu koniecznym jest sprawdzenie metodą prób i błędów przyczyny usterki, poprzez podkładanie nowych elementów i testowanie urządzenia. Mając taki problem musimy się liczyć z wymianą głośnika lub taśmy flex.

 

Nie działa mi żaden głośnik i mikrofon.

Z tym problemem spotykamy się szczególnie często w przypadku modeli iPhone 7/7+ oraz 8/8+. W telefonie przestaje działać całkowicie głośnik rozmów, w którym nic nie słychać.

Przy tym bardzo często telefon nie pozwala podczas rozmowy uruchomić trybu głośnomówiącego – funkcja jest wyszarzona i niemożliwa do uruchomienia.

Dzieje się tak, ponieważ w modelach tych producent instalował układy scalone, tak zwane kodeki audio, które z racji swoich rozmiarów, sposobu instalacji oraz umiejscowienia są podatne na uszkodzenia – mikropęknięcia układu, połączeń i punktów lutowniczych na laminacie.

Szerzej na temat problemu pisaliśmy w osobnym artykule dostępnym tutaj -> Naprawa kodek audio w iPhone. Jednym z objawów usterki kodeku audio jest także bardzo ociężała praca telefonu oraz bardzo długi czas uruchamiania telefonu (nawet kilka minut). Naprawa kodeku audio może być wykonana wyłącznie przez wykwalifikowany serwis. W naszym serwisie realizujemy taką naprawę.

 

Nie działa mi mikrofon w iPhone – moi rozmówcy mnie nie rozumieją lub wcale nie słyszą. 

W zależności od modelu, w telefonie mogą być zainstalowane 2, 3, a nawet 4 mikrofony. Służą one do rejestrowania dźwięku połączenia, czyszczenia „tła” z zakłóceń, aby nasz rozmowa dobrze nas słyszał czy po prostu do rejestrowania dźwięku w zależności od uruchomionej funkcji w iPhonie. Poniżej możliwe scenariusze:

 

Nie mam dźwięku podczas nagrywania wideo iPhonem.

Tuż obok tylnej kamery iSight znajduje się mała dziurka, która jest kanałem mikrofonu nagrywającego dźwięk podczas filmowania tą kamerą. Jeżeli kamera nie nagrywa dźwięku, bardzo możliwe, że mikrofon jest uszkodzony.

Najczęściej naprawa polega na wymianie taśmy flex klawiszy bocznych, na której znajduje się także ten element. Naprawa realizowana jest w warunkach serwisowych.

Nie mam dźwięku podczas rozmowy na FaceTime przy użyciu kamery przedniej.

Dźwięk podczas korzystania z kamery przedniej jest rejestrowany za pomocą mikrofonu znajdującego się na taśmie flex łączącej głośnik rozmów, kamerę FaceTime oraz czujniki światła/zbliżeniowy.

Jeżeli telefon nie nagrywa dźwięku podczas filmowania kamerą przednią, na przykład w aplikacji FaceTime, Instagram czy Snapchat, konieczna jest wymiana tej taśmy flex ze wszystkimi elementami.

 

Moi rozmówcy słabo lub wcale mnie nie słyszą.

Mikrofon/y rejestrujące głos podczas połączenia, ale także podczas używania aplikacji Dyktafon znajdują się na taśmie flex razem ze złączem ładowania, anteną i elektroniką ładowania.

Jeżeli mikrofon nie działa prawidłowo, konieczna jest wymiana całego tego modułu.

Ile trwa naprawa głośników i mikrofonów w iPhone? 

W przypadku problemów z głośnikiem rozmów, naprawa realizowana jest w około 20-30 minut, niezależnie od modelu. Koszt wymiany głośnika to 90 złotych z 6 miesięczną gwarancją. Jak wspominałem we wstępie, naprawiamy bardzo dużo tych głośników, dlatego zawsze mamy te elementy na stanie i nie trzeba się specjalnie umawiać na ich wymianę.

Natomiast w przypadku wymiany taśmy flex głośnika, cena uzależniona jest od modelu. O aktualną cenę proszę prosić obsługę. Czas naprawy nie powinien być dłuższy niż 30-60 minut.

W przypadku konieczności wymiany modułu ładowania wraz z mikrofonami rozmów, czas takiej naprawy uzależniony jest od modelu. I tak do modelu iPhone 6S włącznie wraz z modelami Plus, czas naprawy nie powinien przekroczyć 30-60 minut. Natomiast od modelu 7 wzwyż, czas naprawy to około 2-3h.

Najbardziej czasochłonna jest naprawa kodeku audio. Staramy się ją zrealizować w 1 dzień roboczy, jednak faktyczny czas naprawy jest tu uzależniony od godziny dostarczenia urządzenia do serwisu oraz aktualnej kolejki.

 

Gdzie naprawić głośnik w iPhone w Szczecinie?

Serwis APPLEMOBILE.PL znajduje się na Wojska Polskiego 50 (wejście od strony Jagiellońskiej 84, w narożnej kamienicy przy skrzyżowaniu ulic) w Szczecinie, tuż przy nowej kawiarni Columbus Caffee, na przeciwko delikatesów Społem.

APPLEMOBILE.PL

Wojska Polskiego 50 (wejście od Jagiellońskiej 84)

tel: 500 132 200

tel: 889 277 288

http://serwis.applemobile.pl

@ serwis(małpa)applemobile.pl

 

Czekamy na Państwa od poniedziałku do piątku w godzinach 9-19, z tym, że usługi serwisowe na poczekaniu są realizowane miedzy godziną 9, a 17.30. W sobotę czynny punkt przyjęć, gdzie obsługa wydaje oraz przyjmuje urządzenia z serwisu w godzinach 9-15.

Co zrobić, gdy głośnik w iPhone nie działa prawidłowo?

Michał Gruszka Właściciel AppleMobile.pl, dziennikarz magazynu Mobility, były redaktor naczelny iStyle Magazine - pierwszego w Polsce magazynu dla fanów APPLE. Na co dzień serwisuję Wasz iPhone'y, iPad'y i iPody.