Co zrobić, gdy iPhone wyłącza się na mrozie?

Co zrobić, gdy iPhone wyłącza się na mrozie?

Co zrobić, gdy iPhone wyłącza się na mrozie?

0

Problem wyłączających się iPhone’ów, gdy temperatura za oknem zbliży się do 0’C jest tak stary, jak sam iPhone. Jeżeli Wasz telefon właśnie zaczął reagować wyłączeniami na pierwszy śnieg za oknem, powiemy Wam jakie macie możliwości by się z tym uporać.

O wyłączaniu telefonów Apple, podczas gdy zaczyna się robić trochę zimno na dworze chciałem napisać już dawno temu. Właścicieli iPhone’ów z takimi problemami zjawia się u nas niekiedy nawet kilku jednego dnia. Najczęściej, gdy za oknem pojawia się pierwszy śnieg, a słupek rtęci w termometrach zaczyna zbliżać się do zera.

Nie trzeba być zbyt bystrym by zauważyć korelację między spadkiem temperatury, a problemem wyłączania się telefonu, gdy tylko zaczyna robić się zimno. Powszechnie wiadomo, że baterie nie lubią niskich temperatur. Mówi o tym także instrukcja obsługi. Problem w tym, że w instrukcji niskie temperatury opisywane są jako te w okolicach -20’C. Telefon gasną jednak już przy kilku stopniach powyżej zera.

Do napisania tego artykułu skłonił mnie niedawno znaleziony wpis dotyczący śledztwa Jaromira Koppa z Mój Mac Magazyn, który możecie zobaczyć tutaj 

W dużym skrócie w 2016 roku Jaromir, który był właścicielem iPhone’a 6S Plus zaczął mieć problemy z telefonem podczas spacerów czy biegania na dworze. Telefon wyłączał się bez przyczyny czy to gdy biegał z nim i miał uruchomioną aplikację z GPS, czy nosił go w kieszeni, gdy na dworze było między 0, a 8 stopni Celsjusza.

Co więcej, telefon gasł nie tylko wtedy, gdy był bliski wyładowaniu, ale całkowicie przypadkowo mając 20 czy nawet 70 procent naładowania. Urządzenie udawało się uruchomić dopiero po ogrzaniu w domu. Wcześniej komórka nie sprawiała problemu płynnie się wyładowując do stanu naładowania 1%.

 

Problem stary jak sam iPhone

Problem wyłączających się iPhone’ów na mrozie jest w naszym serwisie dobrze znany. Niestety niemal zawsze winna jest bateria urządzenia. Największy problem stanowiły baterie montowane w generacji 6S i 6S Plus. Jednak na zimnie gasły także iPhony 5 i 5S, w których ogniwo miało już za sobą długie miesiące eksploatacji.

W przypadku iPhone’a 6S Apple uruchomiło nawet program bezpłatnej wymiany ogniw baterii, gdyż okazało się, że jeden z dostawców baterii źle je przechowywał, co też doprowadziło do ich wadliwości. Program trwa nadal, a więcej na jego temat dowiecie się na infolinii Apple.

 

Nowy telefon źle działa? Gwarancja załatwi sprawę. Albo i nie. 

Apple udziela 12 miesięcy gwarancji na swoje produkty od dnia pierwszej aktywacji. Nie musimy posiadać dowodu zakupu, karty gwarancyjnej czy czegokolwiek innego. To czy gwarancja jeszcze obejmuje nasze urządzenie zostanie sprawdzone po numerze seryjnym. Jeżeli gwarancja będzie trwać, będziemy mogli skorzystać z naprawy gwarancyjnej.

Jak pokazała sytuacja redaktora MMM, to że mamy gwarancję i iPhone’a wyłączającego się na mrozie, wcale nie znaczy, że problem zostanie w jej ramach usunięty. Jaromir oddał swojego iPhone’a 6S Plus do iSpot na gwarancję. W opisie usterki napisano: Przy 30-70% naładowania, gdy na dworze jest 2-4’C wyłącza się przy próbie zapisania trasy w RunKeeper lub zdjęciu.

Zdjęcie: Jaromir Kopp MójMac.pl
Zdjęcie: Jaromir Kopp MójMac.pl

iSpot jednak nie przyjął reklamacji. W odpowiedzi na problem odpowiedział, że urządzenia oparte o baterie litowo-jonowe, a w taką jest wyposażony iPhone mają optymalny zakres pracy w temperaturach 0-25 ‘C. W temperaturach poniżej 0’C baterie mogą nie działać prawidłowo. Nie jest więc to wada fabryczna, a cecha tego typu baterii.

Opinia iSpot ma swoje potwierdzenie również w warunkach użytkowania urządzenia Apple iPhone, które akceptujemy zawsze przy pierwszym uruchomieniu telefonu – więcej na ten temat tutaj.

 

Telefon nowy, a problem stary

Mimo, że upór Jaromira doprowadził do wymiany telefonu na nowy w innym serwisie, niestety problem nie został rozwiązany.

Nowa słuchawka, dopiero co wyjęta z pudełka podczas pierwszego spaceru wyłączyła się przy 27 procentach naładowania przy temperaturze 4’C na mrozie. Dopiero kolejna wymiana w Apple sprawiła, że Kopp dostał sprawny telefon, który już na mrozie się nie wyłączał.

 

Co jest przyczyną wyłączania się iPhone’a na mrozie?

Bateria. Niska temperatura nie sprzyja wydolności baterii. Szczególnie ogniwa litowo-jonowe są podatne na spadki temperatur, przy których zaczynają mieć problem z wydolnością prądową.

Jeżeli bateria jest wadliwa lub jej pojemność jest mała, ogniwo ma problem z utrzymaniem prawidłowego ładunku elektrycznego. Wystarczy więc, że telefon akurat będzie potrzebował większego prądu, bo zechcemy skorzystać z nawigacji czy aparatu, by bateria nie była w stanie sprostać wymaganiom prądowym telefonu.

To tak, jakbyśmy odcięli iPhone’owi prąd. Ten sam problem mają właściciele samochodów z wyeksploatowanymi akumulatorami. Choć akumulator latem działa sprawnie, wystarczy, że temperatura spadnie i już mamy problem z odpaleniem samochodu.

Dlatego nim zacznie się zimowa pora, podobnie jak w przypadku akumulatora samochodowego, warto skontrolować stan baterii także w telefonie. Jest to proces bardzo prosty do przeprowadzenia, a osoby, które są ze Szczecina mogą odwiedzić nasz serwis na Wojska Polskiego 50 (wejście od Jagiellońskiej 84) i bezpłatnie przeprowadzić test baterii u nas na miejscu.

 

Jak sprawdzić stan baterii w iPhone?

Ilość cykli ładowania oraz pojemność baterii zainstalowanej w naszym telefonie można w bardzo łatwy sposób sprawdzić. Wystarczy do tego odpowiednia aplikacja na nasz komputer. Jedną z nich jest iBackupbot. Program dostępny jest na platformie Windows oraz MacOS.

Wystarczy odblokowany telefon podłączyć do komputera, uruchomić program i z zakładki Devices wskazać nasze urządzenie. Następnie w głównym oknie kliknąć w odnośnik More information.

Po krótkim odczycie pojawi się informacja o parametrach baterii. Nas najbardziej interesuje CycleCount, DesignCapacity oraz FullChargeCapacity.

Pierwszy parametr informuje nas o ilości cykli ładowania. Kolejny to informacja o tym ile fabrycznie nowa bateria posiada pojemności, wyrażonej w jednostce mAh. FullChargeCapacity to natomiast parametr faktycznej, odczytanej pojemności z naszego ogniwa. Najlepiej testować baterię w pełni naładowaną.

 

Jakie mam możliwości usunięcia usterki wyłączającego się iPhone’a na mrozie?

 

  1. Skorzystanie z gwarancji. Co prawda przykład Jaromira Koppa pokazał, że nie jest łatwo przekonać serwis, że wyłączanie się telefonu na mrozie, to rzeczywiście wada, a nie co zupełnie normalnego, a nawet jeżeli się nam uda wywalczyć wymianę telefonu na nowy, to wcale nie oznacza, że dostaniemy taki, który będzie pozbawiony problemu, to jednak warto walczyć o swoje. Każdemu właścicielowi iPhone’a przysługuje 12 miesięcy gwarancji od dnia pierwszej aktywacji telefonu

 

  1. Skorzystanie z rękojmi. Sytuacja wygląda podobnie jak w przypadku gwarancji, z tym, że dotyczy ona wyłącznie konsumentów (telefon nie może być kupiony na fakturę, na firmę). Telefon reklamujemy w firmie, która sprzedała nam urządzenie (nie w punkcie Apple, który prowadzi serwis, chyba, że właśnie w tym punkcie zakupiliśmy telefon). Nasz zakup możemy reklamować w ramach rękojmi z powodu niezgodności produktu oraz wadą ukrytą w ciągu 24 miesięcy od daty zakupu. Musimy posiadać dowód zakupu (paragon, faktura imienna). Sprzedawca jest zobowiązany usunąć usterkę lub zwrócić pieniądze za zakupiony towar.

 

  1. Wymiana baterii na własną rękę. Możemy machnąć ręką na walkę z korporacją i wymienić baterię na własną rękę. Koszt nowej baterii do iPhone’a w APPLEMOBILE.PL to wydatek 190 złotych. Na baterię udzielana jest 6 miesięczną gwarancja. Usługa realizowana jest od ręki w około 20 minut. Nie trzeba zostawiać urządzenia w serwisie, a podczas naprawy nie będzie nic kasowane z pamięci. Podczas realizacji usługi będzie wykonana pełna diagnostyka baterii, także pod kątem sprawności układu zasilania U2, który z powodu usterki może nadmiernie eksploatować ogniwo, co powoduje jego niemal natychmiastowe zużycie i uszkodzenie.

Gdzie wymienić baterię w iPhone w Szczecinie? 

Serwis APPLEMOBILE.PL znajduje się na Wojska Polskiego 50 (wejście od strony Jagiellońskiej 84, w narożnej kamienicy przy skrzyżowaniu ulic) w Szczecinie, tuż przy nowej kawiarni Columbus Caffee, naprzeciwko delikatesów Społem.

APPLEMOBILE.PL

Wojska Polskiego 50 (wejście od Jagiellońskiej 84)

tel: 500 132 200

tel: 889 277 288

http://serwis.applemobile.pl

@ serwis(małpa)applemobile.pl

 

Czekamy na Państwa od poniedziałku do piątku w godzinach 9-19, z tym, że usługi serwisowe na poczekaniu są realizowane miedzy godziną 9, a 17.30. W sobotę czynny punkt przyjęć, gdzie obsługa wydaje oraz przyjmuje urządzenia z serwisu w godzinach 9-15.

Co zrobić, gdy iPhone wyłącza się na mrozie?

Michał Gruszka Właściciel AppleMobile.pl, dziennikarz magazynu Mobility, były redaktor naczelny iStyle Magazine - pierwszego w Polsce magazynu dla fanów APPLE. Na co dzień serwisuję Wasz iPhone'y, iPad'y i iPody.