Home Newsy Mityczny Jednorożec – Czyli kim jest User Experience Designer?
0

Mityczny Jednorożec – Czyli kim jest User Experience Designer?

Mityczny Jednorożec – Czyli kim jest User Experience Designer?
0

Projekt – pojęcie, które ewoluuje wprost proporcjonalnie do trendów w zachowaniach użytkowników Internetu. Niegdyś projektem nazywano działania skupione na technicznych procesach wewnątrz działów IT i zwykle, gdy mowa była o zarządzaniu projektem wiadomo było jaki obszar się w tym pojęciu zawiera. Dziś projektem jest każde działanie w przedsiębiorstwie, niezależnie od celu końcowego.

Prawidłowe przygotowanie projektu jest sztuką

Odpowiednio przygotowany projekt to nie tylko taki, w którym zachowamy zasady zwinnych czy ściśle sprecyzowanych metodyk zarządzania. Odpowiednio przygotowany projekt, to nie tylko taki, gdzie harmonogram rozpisany jest z dokładnością do godziny w zakresie najkrótszego i najpóźniejszego czasu rozpoczęcia i zakończenia, czy z określeniem ryzyka z uwzględnieniem nawet najmniej prawdopodobnych zdarzeń. Odpowiednio przygotowany projekt to taki, który przede wszystkim wychodzi poza ramy naszych oczekiwań, jako Project Owner’ów czy Biznes Owner’ów. Odpowiednio przygotowany projekt to taki, który w swoich założeniach konfrontuje cele przedsiębiorstwa z oczekiwaniami użytkownika końcowego i jego potencjalnym odbiorem produktu, który tworzymy.

User Expierence nie jest przereklamowaną zachcianką nowoczesnych przedsiębiorstw

Ze względu właśnie na rozszerzony zakres pojęcia „projekt”, zatarły się niektóre z podstawowych i obowiązkowych zarazem etapów, które we właściwym przygotowaniu projektu powinny nastąpić. Nastąpić najlepiej w odpowiedniej kolejności. Jednym z tych etapów, który dziś został wyodrębniony niemal do zupełnie oddzielnej dziedziny, jest obszar User Experience. Na rynku znajdziemy dziś rzeszę „specjalistów” od UX i ogrom ogłoszeń w portalach rekrutacyjnych, gdzie poszukiwany jest UX Designer. Pojawia się w tym miejscu pytanie – ilu z nas wie, na czym polega specjalistyczny UX i kim właściwie jest UX Designer?

UX został niesłusznie sprowadzony do poziomu ekstrasu, który może, choć wcale nie musi, być uwzględniany w całym procesie przygotowania oraz realizacji przedsięwzięcia. Aby zachować dziś właściwą wartość i znaczenie obszaru UX, należy dobrze zgłębić zagadnienie zarządzania projektami i zrozumieć istotę funkcji UX Designera. Przede wszystkim jednak należy zrozumieć, że przy tworzeniu złożonych produktów, UX Designer nie powinien występować solo w zespole projektowym. Bowiem każdy obszar, jaki zostanie ujęty w produkcie końcowym, wymaga dogłębnej analizy przez specjalistów, którzy specyfikę danego obszaru znają.

Jaka jest rola UX Designerów?

Niezależnie od tego, czy tworzymy aplikację mobilną, serwis WWW czy system CRM, powinniśmy zacząć od zebrania wymagań biznesowych. Powinny one zawierać możliwie wszystkie potrzeby osób, które w efekcie końcowym będą ze stworzonego narzędzia korzystać. W tym miejscu zasadnym zaczyna być teza, że do realizacji dobrze przygotowanego projektu nie wystarczy jeden UX Designer. UXD jest osobą, która w każdym obszarze, jaki nasze narzędzie obejmuje, będzie w stanie ocenić zasadność planowanych funkcjonalności, uzupełnić braki, jeśli takie wystąpią, określić możliwości techniczne, ocenić, czy planowane w projekcie etapy doprowadzą nas do osiągniecia celu końcowego. Dodatkowym i odrębnym obszarem jest też tzw. User Friendly Design. Oprócz zakładanych funkcjonalności tworzonego narzędzia, powinno ono spełniać także warunki estetyczne, wizualne i być dostosowane do naturalnych uwarunkowań choćby ludzkiego oka. W grę wchodzi układ elementów, wyodrębnienie ważnych, czy dobór odpowiedniej kolorystyki.

Z oczywistych zatem powodów, UXD nie może być jeden. Jeżeli jeden specjalista miałby mieć wystarczająco szeroką wiedzę, aby w sposób kompleksowy, kompetentny i wyczerpujący określić każdy z obszarów, jakie zakładamy w realizacji naszego narzędzia, warto się zastanowić, czy obrany przez nas kierunek jest aby na pewno tym właściwym?

Po co robić UX?

Jeżeli zależy nam na stworzeniu wartościowego narzędzia, które zdobędzie uznanie i sympatię użytkowników, które będzie zachęcało do korzystania z niego oraz takiego, które w krótkim czasie przyniesie zwrot z poniesionych nakładów czasowych i finansowych – niezbędny jest nam UX. Najczęstszym powodem, przez który teoretycznie innowacyjne i pożądane narzędzia trafiają „na półkę” jest fakt, że na etapie planowania, a już na pewno na etapie tworzenia, użytkownik końcowy nie został wzięty pod uwagę. Nie uwzględniono jego potrzeb oraz nie określono możliwie obiektywnie ryzyka, jakim jest odrzucenie naszego produktu przez zakładaną przez nas grupę docelową. Aby uniknąć zmarnotrawienia nie tylko czasu, ale przede wszystkim finansów, na bezużyteczne narzędzie – należy otworzyć się przede wszystkim na oczekiwania klienta końcowego. Temu właśnie służy UX.

Artykuł sponsorowany

Mityczny Jednorożec – Czyli kim jest User Experience Designer?

Michał Gruszka Właściciel AppleMobile.pl, dziennikarz magazynu Mobility, były redaktor naczelny iStyle Magazine - pierwszego w Polsce magazynu dla fanów APPLE. Na co dzień serwisuję Wasz iPhone'y, iPad'y i iPody.